Praktisk information


Här hittar du användbar information och instruktioner kring vanliga saker som rör ditt och dina grannars boende. Saknar du något kontakta gärna info@brfnordostpassagen.se.

Andrahandsupplåtelse

Föreningens främsta syfte är att upplåta bostäder till våra medlemmar. Läs mer om andrahandsupplåtelse.

Aptus och låssystemet

Hela vårt lås- och bokningssystem sköts via Aptus Home (den röda appen). Läs mer om aptus och låssytemet.

Avfallshantering

Läs mer föreningens avfallshantering.

Bredband, telefoni & TV

Föreningen har förhandlat fram ett centralt avtal med Tele2 (fd. ComHem) som avser bredband, telefoni och ett grundläggande TV-utbud. Läs mer.

Förvaltning

Föreningen anlitar SBC som ekonomisk förvaltare och Nabo som fastighetsförvaltare. Läs mer.

Fastighetsskötaren är på plats måndagar och fredagar med besökstid måndagar 7:30-8:00 i fastighetsskötarlokalen på NP23C.

Garageplats

Garaget under husen ägs av en samfällighet som vi är del av och förvaltas av Bredablick. Läs mer.

Gemensamhetslokal och övernattningsrum

Föreningen har en gemensamhetslokal och två övernattningsrum på NP23C. Läs mer.

IMD EL

Föreningen tog beslut på årsstämman 2022 att införa IMD i fastigheten för samtliga lägenheter och lokaler. IMD står för individuell mätning och debitering, och har som syfte att få ner kostnaderna för vår elkonsumtion, och skapa medvetande om vår förbrukning och bidra till ett hållbart samhälle. Läs mer Individuell mätning och debitering (IMD) EL.

Debiteringen av elförbrukning kommer på hyresavin från SBC, men med 3 månaders fördröjning 

  • Ni slipper alla fakturor från nät- och elbolag. 
  • Ni behöver inte förhandla om eller teckna elavtal i framtiden. 
  • Ni får möjlighet till egen uppföljning och kontroll av förbrukning, statistik och kostnader via tillhandahållen webbportal. Varje lägenhet får unika inloggningsuppgifter. 

Lägenhetsnummer

I alla frågor kring din lägenhet använder du föreningens lägenhetsnummer som du hittar på utsidan av din dörr.

Nycklar och taggar

Om du har förlorat en tag är det viktigt att kontakta styrelsen att den ska spärras då den annars kan hamna i fel händer. Behöver du få tag i fler nycklar/taggar eller en bomnyckel. Läs mer.

Renovera och underhålla

Det finns en del renoveringar du får göra utan styrelsens godkännande men också en del som kräver godkännande innan för att inte skada huset. Läs mer.

Ritningar

För att få tillgång till arkivritningar kontakta styrelsen.

Skador, olyckor, fel och brandskydd

En olycka händer plötsligt och oväntat. Glöm inte skaffa en hem och bostadsrättsförsäkring. Läs mer.

Skadedjursproblem

Vi är genom vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar Göteborg Bohuslän, anslutna till Anticimex. Läs mer.

Skyltning på dörr, hiss och postfack

Nabo ansvarar för namnet på lägenhetsdörren och postboxen, kontakta Nabo för namnändring, sammanboende eller vid andrahandsuthyrning. Läs mer.

Trivselregler

Läs mer om föreningens trivselregler.

Tvättstuga

Bokas via Aptus och öppnas med din bricka. I nedre huset finns tvättstuga i NP9 och NP17, i övre huset finns tvättsuga i NP25-27. Se trivselregler i tvättstugan, då vi har gemensamt ansvar för tvättstugan är det viktigt att följa trivselreglerna.

Uteplatser, takterasser och balkonger

Uteplatserna upplåts till boenden genom ett särskilt avtal med Samfällighetsföreningen. De tillhör inte lägenheten. Ändringar på uteplats tillåts ej av avtalet, såsom trall, staket och annan typ av avskärmning. Om en sådan ändring gjorts åligger det den boende att återställa till ursprungsskick om anmärkning sker.

Takterassers eventuella serviceutrymmen kan komma att besökas av servicepersoner utan förvarning. Så blockera ej dörrarna mot terassen, servicepersoner behöver använda dörrarna för att kunna göra sitt jobb. För bibehålla enhetlighet och trivsel åligger det den boende att hålla uteplatser, takterasser och balkonger prydliga.

Markiser får enbart sättas fast i undertak, alltså inte väggmonterade på fasaden, vilket därmed innebär att det enbart är tillåtet på takterasser.