Praktisk information


Här hittar du användbar information och instruktioner kring vanliga saker som rör ditt och dina grannars boende. Saknar du något kontakta gärna info@brfnordostpassagen.se.

Andrahandsupplåtelse

Föreningens främsta syfte är att upplåta bostäder till våra medlemmar. Läs mer om andrahandsupplåtelse.

Aptus och låssystemet

Hela vårt lås- och bokningssystem sköts via Aptus Home (den röda appen). Läs mer om aptus och låssytemet.

Avfallshantering

Läs mer föreningens avfallshantering.

Bredband, telefoni & TV

Föreningen har förhandlat fram ett centralt avtal med Tele2 (fd. ComHem) som avser bredband, telefoni och ett grundläggande TV-utbud. Läs mer.

Förvaltning

Föreningen anlitar SBC som ekonomisk förvaltare och PLL som fastighetsförvaltare. Läs mer.

Garageplats

Garaget under husen ägs av en samfällighet som vi är del av och förvaltas av Newsec. Läs mer.

Gemensamhetslokal och övernattningsrum

Föreningen har en gemensamhetslokal och två övernattningsrum på NP23C. Läs mer.

Lägenhetsnummer

I alla frågor kring din lägenhet använder du föreningens lägenhetsnummer som du hittar på utsidan av din dörr.

Nycklar och taggar

Om du har förlorat en tag är det viktigt att kontakta styrelsen att den ska spärras då den annars kan hamna i fel händer. Behöver du få tag i fler nycklar/taggar eller en bomnyckel. Läs mer.

Renovera och underhålla

Det finns en del renoveringar du får göra utan styrelsens godkännande men också en del som kräver godkännande innan för att inte skada huset. Läs mer.

När får man borra eller göra andra arbeten som innebär oljud?
8-18 vardagar samt helger 11-16

Skador, olyckor, fel och brandskydd

En olycka händer plötsligt och oväntat. Glöm inte skaffa en hem och bostadsrättsförsäkring. Läs mer.

Skadedjursproblem

Vi är genom vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar Göteborg Bohuslän, anslutna till Anticimex. Läs mer.

Skyltning på dörr, hiss och postfack

PLL ansvarar för namnet på lägenhetsdörren och postboxen, kontakta PLL för namnändring, sammanboende eller vid andrahandsuthyrning. Läs mer.

Trivselregler

Läs mer om föreningens trivselregler.

Tvättstuga

Bokas via Aptus och öppnas med din bricka. I nedre huset finns tvättstuga i NP9 och NP17, i övre huset finns tvättsuga i NP25-27. Se trivselregler i tvättstugan, då vi har gemensamt ansvar för tvättstugan är det viktigt att följa trivselreglerna.

Uteplatser, takterasser och balkonger

Uteplatserna upplåts till boenden genom ett särskilt avtal med Samfällighetsföreningen. De tillhör inte lägenheten. Ändringar på uteplats tillåts ej av avtalet, såsom trall, staket och annan typ av avskärmning. Om en sådan ändring gjorts åligger det den boende att återställa till ursprungsskick om anmärkning sker.

Takterassers eventuella serviceutrymmen kan komma att besökas av servicepersoner utan förvarning. Så blockera ej dörrarna mot terassen, servicepersoner behöver använda dörrarna för att kunna göra sitt jobb. För bibehålla enhetlighet och trivsel åligger det den boende att hålla uteplatser, takterasser och balkonger prydliga.

Markiser får enbart sättas fast i undertak, alltså inte väggmonterade på fasaden, vilket därmed innebär att det enbart är tillåtet på takterasser.