Praktisk information


Här hittar du information och instruktioner kring vanliga saker som rör ditt boende.

Aptus och låssystemet

Hela vårt lås- och bokningssystem sköts via Aptus.

Instruktioner för bokning
Via webben: https://nordostpassagen.aptustotal.se/Aptusportal
Via appen: finns för både iPhone och Android, lär mer och ladda ner här.

Inloggning första gången
Användarnamn: LGHXXXX (lägenhetsnumret är föreningens nummer)
Lösenord: 12345

Kom ihåg att byta lösenordet efter att du loggat in. Det görs under INSTÄLLNINGAR och sedan LÖSENORD. Kom också ihåg att ange din mailadress ifall du skulle behöva återställa lösenordet.

Behöver du fler aptusbrickor? Då kontaktar du styrelsen med info, se mer under Dokument för nyckelbeställning.

Avfallshantering

Hushållsavfall
Föreningen är kopplad till en stor sopsug som vi delar med de kringliggande husen. Hushållssopor läggs i väl ihopknuten, icke läckande plastpåse i sopnedkastet i varje trapphus.
Grovsopor
Slängs på närmaste återvinningscentral eller då föreningen tar in en container ett par gånger om året.
Glas, plast, papper, batterier, metall:
Lämnas på ÅV-station på Jungmansgatan eller Vegagatan.
Småelsavfall
Finns att lämna vid Hemköp, Masthuggstorget.
Möbler, porslin etc.:
Återlämnas till secondhand butiker eller transporteras till Högsbo återvinningsstation.
Miljöfarligt avfall:
Målarfärg, lösningsmedel, kemikalier, bilbatterier. spillolja etc. kan lämnas på närmaste miljöstation (Shellmacken vid Djurgårdsplatsen). Ställ inte något avfall i källarkorridorer eller andra utrymmen. Det försvinner inte av sig självt!

OBS! Vid köp av vitvaror är säljaren skyldig att transportera bort uttjänt vara och emballage. Byggavfall måste lämnas på ÅV-central.

Andrahandsupplåtelse (även Air BnB)

Föreningens främsta syfte är att upplåta bostäder till våra medlemmar. Det innebär att aktivitet som inte är ditt eget boende i lägenheten måste godkännas av styrelsen. Detta görs genom att kontakta info@brfnordostpassagen.se i god tid före din önskade uthyrning. Din ansökan behandlas sedan av styrelsen som gör en bedömning om du har tillräckligt goda skäl för uthyrning. Ladda ner ansökningsblankett.

Observera att missbruk eller systematiskt nyttjande av andrahandsuthyrning kan leda till att du stängs av som medlem.

Air BnB

Även upplåtelse av din lägenhet under kort tid räknas som andrahandsupplåtelse. Dock gäller detta inte ett rum i lägenheten, endast om hela lägenheten hyrs ut. Viktigt för dig att tänka på är att du under uthyrningen agerar hyresvärd och därmed är helt ansvarig för allt som sker i lägenheten. Informera därför alla som hyr om deras ansvar, trivselregler och hur de kontaktar dig om nåt händer eller hur de får kontakt med styrelsen.

Garageplats

Vill du ha garageplats? Kontakta styrelsen! Garaget under husen ägs av en samfällighet som vi är del av. Föreningen disponerar över ca 218 platser.

Tappat bort garagebrickan? Kontakta Vegastaden på Nordostpassagen 5B, tel nr 031-12 80 38 och expeditionstid 12:00-12:30 vardagar.

Tvättstuga

Bokas via Aptus och öppnas med din bricka.

Uteplatser och takterasser

Uteplatserna upplåts till boenden genom ett särskilt avtal. De tillhör inte lägenheten. Takterassers eventuella serviceutrymmen kan komma att besökas av servicepersoner utan förvarning.

Övernattningsrum

Rummet är en förmån till boenden för att du ska kunna ha vänner och släkt på tillfälligt besök medan du är hemma. Av den anledningen finns inget kök i lägenheten utan dina gäster förväntas umgås med dig som om de bodde i ditt hem. Du får boka rummet tidigast 3 månader i förväg och högst 5 dagar i rad. Rummet kostar 300 kr/natt och debiteras din hyra/avgift i efterhand. För att boka och sedan komma åt rummet behövs en tag. Rummet är tillgängligt från 12:00 på bokningsdagen till 12:00 på utcheckningsdagen.

Boka rummet via Aptusportalen (se ovan) eller via Aptustavlan på utsidan gästrummet.

Information om rummet

  • Finns på NP23B, till vänster om entrén
  • 20 kvm rum med fönster
  • 2 bäddsoffor
  • Kylskåp
  • Micro, kaffebryggare och enklare porslin
  • Kuddar och täcken finns, lakan och handdukar tas med av gästen

Renovera och underhålla

Att ta hand om och förbättra din bostad är något som gynnar både dig och föreningen och du har dessutom ett underhållsansvar vilket framgår i stadgarnaDu får utan styrelsens godkännande utföra en hel del arbete på egen hand eller genom hantverkare och elektriker, så länge det är fackmannamässigt utfört.

Detta får du INTE göra utan styrelsens godkännande:

  • Ingrepp i bärande konstruktion
  • Ändringar av befintliga ledningar och kanaler för el, vatten, avlopp och ventilation
  • Om man ändrar i kök eller badrum så att man kapar avloppsledningar som är relinade ( dom är plastade på insidan) måste man kontakta företaget Tubus i Mölnlycke (Tel:031-696115) så att dom kan komma och försegla kapytan. Görs inte detta skadas befintliga avlopp.

Vid arbeten i våtrum är det viktigt att anlita godkända entreprenörer. Vår rekommendation är att anlita PER-godkända plattsättare och GVK-godkända golvläggare. Vid målningsarbete i våtrum skall dessa ske enligt VT-metod. Du kan också kontakta styrelsen så kan vi lämna ut ritningar som visar var rör är placerade.

Detta får du göra utan styrelsens godkännande:

  • Glasa in din balkong (vi har ett befintlig bygglov). Det skall vara profilfria glas med lika glasindelning som befintliga inglasningar. Kulören på anslutningsplåtar skall vara RAL 9006.
  • Måla om balkongen i befintlig färg, NCS 2005-Y 40 R

Skador, olyckor och fel

En olycka händer plötsligt och oväntat. Därför måste du teckna en hemförsäkring som skyddar dig. Även om en vattenskada inte är ditt fel kommer du behöva stå för återställning tills dess att ansvaret utretts. Detta gör ditt försäkringsbolag och du betalar enbart självrisken.

Glöm inte skaffa en s.k. bostadsrättsförsäkring, dvs. en hemförsäkring som även täcker bostadsrättsföreningens självrisk. I annat fall kan bostadsrättsinnehavaren krävas på föreningens självrisk i händelse av försäkringsfall. Föreningen är försäkrad via Länsförsäkringar.