Praktisk information


Här hittar du användbar information och instruktioner kring vanliga saker som rör ditt och dina grannars boende. Saknar du något kontakta gärna info@brfnordostpassagen.se.

Beställa fler nycklar/tag

Fyll i detta formulär för att beställa och lämna i föreningens brevlåda på 23C (eller besvara formulärets frågor direkt till info@brfnordostpassagen.se för snabbare hantering)! Om du har förlorat en tag är det viktigt att kontakta styrelsen att den ska spärras då den annars kan hamna i fel händer.

Aptus och låssystemet

Hela vårt lås- och bokningssystem sköts via Aptus Home (den röda appen).

Instruktioner för bokning
Via webben: https://nordostpassagen.aptustotal.se/Aptusportal
Via appen: finns för både iPhone och Android, lär mer och ladda ner här.

Inloggning första gången på webben
Användarnamn: LGHXXXX (XXXX = lägenhetsnummer i föreningen, om det inte fungerar prova utan bindestreck med mellanslag LGH XXXX alternativt LGHXXXX)
Lösenord: 12345

Inloggning första gången i appen
Användarnamn: LGHXXXX (XXXX = lägenhetsnummer i föreningen, om det inte fungerar prova utan bindestreck med mellanslag LGH XXXX alternativt LGHXXXX)
Lösenord: 12345
https://nordostpassagen.aptustotal.se/Aptusportal

Kom ihåg att byta lösenordet efter att du loggat in. Det görs under INSTÄLLNINGAR och sedan LÖSENORD. Kom också ihåg att ange din mailadress ifall du skulle behöva återställa lösenordet.

Behöver du fler aptusbrickor? Då kontaktar du styrelsen med info, se mer under Dokument för nyckelbeställning.

Lägenhetsnummer

I alla frågor kring din lägenhet använder du föreningens lägenhetsnummer som du hittar på utsidan av din dörr.

Övernattningsrum

Det finns 2 st övernattningsrum, rummen är en förmån till boenden för att du ska kunna ha vänner och släkt på tillfälligt besök medan du är hemma. Av den anledningen finns inget kök i lägenheten utan dina gäster förväntas umgås med dig som om de bodde i ditt hem.

Du får boka rummet tidigast 3 månader i förväg och högst 5 dagar i rad. De kostar 350/450 kr/natt och debiteras din hyra/avgift i efterhand. Rummet öppnas med din tag. Rummet är tillgängligt från 12:00 på bokningsdagen till 12:00 på utcheckningsdagen. Rummet lämnas städat, städutrustning finns i rummet bredvid bokningstavlan.

Boka rummet via Aptusportalen eller via Aptustavlan (med din tag) på utsidan gästrummet.

Information om rummen:
Finns på NP23C, till höger om entrén

Rum 1

Kostnad 350 kr / natt
Ca 15 kvm
Ej fönster
4 st sängplatser, 2 st våningssängar
Toalett med dusch
Kylskåp, micro, kaffebryggare, vattenkokare och enklare porslin
Kuddar och täcken
Lakan och handdukar tas med av gästen

Rum 2

Kostnad 450 kr / natt
Ca 25 kvm
Fönster
4 st sängplatser, 1 st våningssängar och 2 st enkelsängar
Toalett med dusch
Kylskåp, micro, kaffebryggare, vattenkokare och enklare porslin
Kuddar och täcken
Lakan och handdukar tas med av gästen

Bredband och telefoni

Bredband och telefoni ingår i din avgift i föreningens avtal med ComHem. Vill man ta del av avtalet kontakta då ComHems kundtjänst på tfn 0775-171715. För mer info se ComHem Avtalet. På FiberLAN anslutningen blir hastigheten 100/100 Mbit/s, på FiberKOAX blir hastigheten 100/10 Mbit/s. Väljer man att ansluta sig till föreningens avtal förbinder man sig till leverantörens eventuella uppdateringar och tillträde till lägenheten.

Man är inte bunden att ansluta sig till föreningens avtal, det går att teckna eget avtal med annan leverantör för egen kostnad. Vid eventuell omkoppling av fiberleverantör tar Installatör ut en kostnad av ca. 1000 kr om den tidigare boende har haft en annan leverantör.

Avfallshantering

Hushållsavfall
Föreningen är kopplad till en stor sopsug som vi delar med de kringliggande husen. Hushållssopor läggs i väl ihopknuten, icke läckande plastpåse i sopnedkastet i varje trapphus.
Grovsopor, möbler, vitvaror och porslin
Slängs på närmaste återvinningscentral eller skänkes till Secondhand. Byggavfall måste lämnas på ÅV-central.
Glas, plast, papper, batterier, metall:
Lämnas på ÅV-station på Jungmansgatan eller Vegagatan.
Småelsavfall
Finns att lämna vid Hemköp, Masthuggstorget.
Miljöfarligt avfall:
Målarfärg, lösningsmedel, kemikalier, bilbatterier. spillolja etc. kan lämnas på närmaste miljöstation (Shellmacken vid Djurgårdsplatsen).
Miljöbilen – kontakta kommunen för mer information.

Ställ inte något avfall i källarkorridorer, trapphus eller andra utrymmen
Detta utgör en brandrisk och innebär onödiga kostnader för föreningen för bortforsling.

Andrahandsupplåtelse

Föreningens främsta syfte är att upplåta bostäder till våra medlemmar. Det innebär att aktivitet som inte är ditt eget boende i lägenheten måste godkännas av styrelsen. Detta görs genom att kontakta info@brfnordostpassagen.se i god tid före din önskade uthyrning. Din ansökan behandlas sedan av styrelsen som gör en bedömning om du har tillräckligt goda skäl för uthyrning. Ladda ner ansökningsblankett. Viktigt för dig att tänka på är att du under uthyrningen agerar hyresvärd och därmed är helt ansvarig för allt som sker i lägenheten. Informera därför alla som hyr om deras ansvar, trivselregler och hur de kontaktar dig om nåt händer eller hur de får kontakt med styrelsen. Vill du hyra ut i andrahand tas en kostnad om 10% av ett basbelopp ut (vid uthyrningar som är 1 månad och uppåt i tid), se stadgarna för mer information.

Observera att missbruk eller systematiskt nyttjande av andrahandsuthyrning kan leda till att bostadsrätten förverkas, se stadgarna för mer information.

Vid studier eller arbete på annan ort ska studieintyg eller arbetsintyg bifogas ansökan. Samboboende på prov på annan adress beviljas max 1 år.

Air BnB

Även upplåtelse av din lägenhet under kort tid räknas som andrahandsupplåtelse se ovan för ansökningsblankett och information. Dock gäller detta inte ett rum i lägenheten, endast om hela lägenheten hyrs ut.

Skyltning på dörr, hiss och postfack

Fäst inget på ytterdörrens utsida, utskiktet förstörs av tejp och häftmassa. Föreningens ansvar för skador på dörrarna omfattar enbart ytskiktet på utsidan. Tänk på att du själv kan hålla din dörr fin och fräsch genom att polera den med möbelpolish.

Vid entrédörren och lägenhetsdörren skall namnet på lägenhetsinnehavaren anges. Detta gäller såväl hyres- som bostadsrättslägenheter. PLL ansvarar för namnet på lägenhetsdörren och postboxen, kontakta PLL för namnändring eller vid andrahandsuthyrning.

Bomnyckel

Kan erhållas mot en deposition av 300 kr hos fastighetsskötaren PLL under deras ordinarie öppettider, måndagar och fredagar 07:30-08:00 på gaveln till NP 9.

Ekonomisk förvaltning

Föreningen anlitar SBC som ekonomisk förvaltare. De har hand om våra löpande intäkter, kostnader och avisering. Vi tar även hjälp av dem med ekonomisk- och juridisk rådgivning samt budget och årsredovisning.

För frågor kring utdrag ur lägenhetsregistret, avier/OCR-nr/Kivra kontakta deras kundtjänst 0771-722 722.

Fastighetsförvaltning

Våra 2 fastigheter (Nr. 9-31) förvaltas av PLL, de tar hand om vårt boende inom föreningen. Styrelsen ihop med PLL planerar det löpande underhållet enligt underhållsplanen. De ser exempelvis över belysning i allmänna utrymmen så att allt fungerar som det ska. Se felanmälan för mer information.

Områden kring våra fastigheter och garage förvaltas av Samfälligheten som anlitar Newsec som teknisk förvaltare. De har hand om bland annat snöröjning och städ av utomhusmiljö.

Garageplats

Vill du ha garageplats? Kontakta PLL! Garaget under husen ägs av en samfällighet som vi är del av och förvaltas av Newsec. Föreningen disponerar över ca 218 platser.

Tappat bort garagebrickan eller fel på garageport? Kontakta Newsec på Nordostpassagen 5B, tel nr 031-12 80 38 som har expeditionstid 12:00-12:30 vardagar.

Vid flytt tänk på att säga upp ditt garagekontrakt, kontakta PLL.

Tvättstuga

Bokas via Aptus och öppnas med din bricka. Se trivselregler i tvättstugan, då vi har gemensamt ansvar för tvättstugan är det viktigt att följa trivselreglerna.

Uteplatser, takterasser och balkonger

Uteplatserna upplåts till boenden genom ett särskilt avtal med Samfällighetsföreningen. De tillhör inte lägenheten. Ändringar på uteplats tillåts ej av avtalet, såsom trall, staket och annan typ av avskärmning. Om en sådan ändring gjorts åligger det den boende att återställa till ursprungsskick om anmärkning sker.

Takterassers eventuella serviceutrymmen kan komma att besökas av servicepersoner utan förvarning. För bibehålla enhetlighet och trivsel åligger det den boende att hålla uteplatser, takterasser och balkonger prydliga.

Renovera och underhålla

Att ta hand om och förbättra din bostad är något som gynnar både dig och föreningen och du har dessutom ett underhållsansvar vilket framgår i stadgarnaDu får utan styrelsens godkännande utföra en hel del arbete på egen hand eller genom hantverkare, så länge det är fackmannamässigt utfört. För vissa förändringar krävs bygglov. Har du funderingar kontakta styrelsen.

Detta får du INTE göra utan styrelsens godkännande:

  • Ingrepp i bärande konstruktion
  • Vid rivning av t.ex. gammalt kakel, väggar och golv kan det förekomma asbest. Anlita då auktoriserad firma.
  • Ändringar av befintliga ledningar och kanaler för el, vatten, avlopp och ventilation
  • Om man ändrar i kök eller badrum så att man kapar avloppsledningar som är relinade ( dom är plastade på insidan) måste man kontakta företaget Tubus i Mölnlycke (Tel: 031-696115) så att dom kan komma och försegla kapytan. Görs inte detta skadas befintliga avlopp.

Vid arbeten i våtrum är det viktigt att anlita godkända entreprenörer. Vår rekommendation är att anlita PER-godkända plattsättare och GVK-godkända golvläggare. Vid målningsarbete i våtrum skall dessa ske enligt VT-metod.

Detta får du göra utan styrelsens godkännande:

  • Glasa in din balkong. Vi har inget befintligt bygglov för tillfället (kontakta styrelsen för mer information). Det skall vara profilfria glas med lika glasindelning som befintliga inglasningar. Kulören på anslutningsplåtar skall vara RAL 9006.
  • Måla om balkongen i befintlig färg, NCS 2005-Y 40 R

Skador, olyckor, fel och brandskydd

En olycka händer plötsligt och oväntat. Glöm inte skaffa en hem och bostadsrättsförsäkring. Förutom brandvarnare är det också bra att ha brandsläckare och brandfilt lättillgängligt i bostaden, se Brandskyddsföreningens rekommendationer. Även om en vattenskada inte är ditt fel kommer du behöva stå för återställning tills dess att ansvaret utretts. Anmäl därför alla skador till ditt försäkringsbolag och till PLL.

Skadedjursproblem

Vi är genom vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar, anslutna till Inspectera. Har du problem med skadedjur så vänd dig dit.  Du når dem på tfn 020-59 00 10.

Trivselregler

Barnvagnar, cyklar med mera

Barnvagnar, cyklar, mattor, krukor och liknade får ej ställas i trapphuset. De står i vägen vid trappstädningen och kan hindra räddningspersonal vid utryckning. Ställ cykeln i cykelförrådet och ta in barnvagnen i lägenheten.

Grillning

Grillning på balkong och uteplats ska ske med hänsyn till grannarna. Använd gärna de stora grillarna vid NP9 & NP23 som vetter mot Oscar Fredriks kyrka. Där växer även lite örter som kan användas när ni grillar.

Rökning och vädring

Rökning är ej tillåten i några gemensamma utrymmen. Det är förbjudet att slänga fimpar eller skräp i buskage, på uteplatser, eller från balkongen, samt att piska mattor på balkongen. Tänk också på att vädring av sängkläder genom fönster och från balkong, betyder att skräp kan hamna hos någon annan.

Störningar

Innan 8.00 och efter 22.00 skall det vara tyst och lugnt. Renoveringar och andra byggnadsarbeten i lägenheterna skall utföras under dagtid för visad hänsyn och förståelse. Meddela gärna era grannar i förväg för ökad förståelse. Upplever du en störning från din granne är det alltid bra att kontakta hen i första hand för dialog och förståelse.

Trapphus

Förvissa er om att dörrar till entré och allmänna utrymmen är stängda. För din och allas säkerhet släpp inte in någon du inte känner. Var också rädda om dörrarna och undvik smällar och ryckningar i dessa. Sätt aldrig upp lappar i trapphuset med tejp, i synnerhet inte på fönster då klistret förstör ytan.