Individuell mätning och debitering (IMD) EL
Föreningen tog beslut på årsstämman 2022 att införa IMD i fastigheten för samtliga lägenheter och lokaler vilket installerats under 2023. Förkortningen IMD står för individuell mätning och debitering, och har som syfte att få ner kostnaderna för vår elkonsumtion, och skapa medvetande om vår förbrukning och bidra till ett hållbart samhälle.
Detta innebär att vi upphandlar ett elpris gemensamt i föreningen i stället för att ha varsitt avtal privat. Med detta slipper vi höga privata avgifter och får ett bättre elpris. Samtliga lägenheter har en egen elmätare och man betalar endast för sin egen förbrukning.
Från införandet av timpris kommer var medlem kunna bidra till att hålla nere vårt genomsnittliga inköpspris på el. Det genom att förlägga sin konsumtion till när elpriset är lågt. Gäller såväl i lägenheterna som de gemensamma utrymmena.
Som tumregel är elen billigare på nätter och helger. För den nyfikne släpps kl 13:00 var dag elpriserna för den nästkommande. Detta kan ses på t.ex. elklocka.se.
Föreningens genomsnittliga inköpspris kommer användas för debitering mot var medlem. Vi vill nu uppmuntra alla att bidra till att det blir så lågt som möjligt!
Elkostnaden för alla medlemmars elpris sammanställs en månad i efterhand där vi ser totalt vad föreningen betalt för elen inklusive nätavgifter och sedan slås ut på totalt antal kWh.
Månadens elpris kommer att läggas upp på hemsidan och via portalen.
• Debiteringen av elförbrukning kommer på hyresavin från SBC, men som exempel så får du januariförbrukningen på mars-svin från SBC.
• Ni slipper alla fakturor från nät- och elbolag.
• Ni behöver inte förhandla om eller teckna elavtal i framtiden.
• Ni får möjlighet till egen uppföljning och kontroll av förbrukning, statistik och kostnader via webbportalen
Första gången du loggar in behöver du skapa ett konto via
https://fairshare-login.ngenic.se/account/register?customerName=rexel där du använder inloggningsuppgifterna som du har fått i din brevlåda. Saknar du dem vänligen kontakta oss på info@brfnordostpassagen.se så hjälper vi till.
Frågor och svar kring IMD |
Varför byter vi till IDM, vilka fördelar blir det för medlemmarna och föreningen? |
”Föreningen tog stämmobeslut på detta på ett årsmöte. Därefter har styrelsen genomfört arbetet. Fördelarna är att varje medlem inte längre betalar en separat nätavgift (ca 1000 kr lägre kostnad/år). Medlemmen behöver inte heller privat ansluta sig till ett elavtal. Vi kan som storkund får ett bättre pris på vårt elavtal jämfört med varje enskild medlems förhandling.” |
Vad ingår i kW priset som jag ser på min avgiftsavi från SBC? |
Förbrukningen, nätavgift, skatt och moms |
Tillkommer det några avgifter för el eller abonnemang, t ex skatt och moms? |
Nej |
Hur kan jag påverka mitt eget elpris? |
Genom att alla väljer att styra sin förbrukning av el till timmar med lägre elpris så får vi ner det gemensamma genomsnittliga elpriset vi betalar. Du kan t.e.x välja att tvätta på dagtid istället för mellan 07:00-09:00, 17:00-19:00 när priset generellt är högre. Däremot mäts inte din enskilda förbrukning per timme. Om vi alla hjälps åt så får vi ett lägre pris allihop. Däremot bör man inte t.ex. tvätta på natten då detta lätt stör grannarna. |
Vad betyder %-siffran som visas på Rexel-sidan? |
Förbrukningen för innevarande månad i % av den totala förbrukningen föregående månad |
Var ser jag mitt kW pris? |
Detta kommer läggas upp på hemsidan efter att ha sammanställts för föregående månad samt synas på din faktura från SBC. Elpriset för januari kommer t.ex att sammanställas under mitten på februari för att sedan läggas på din mars-faktura. |
Finns det en app jag kan använda istället för web-sidan? |
Nej |
Varför har jag fått dyrare elpris nu än jag hade innan? |
Om du hade ett bundet elpris som tecknades innan elpriserna gick upp så kan detta ha varit lägre än de priser vi kan få när vi tecknar avtal idag. Däremot om du hade tecknat ett elavtal idag så är de bundna priserna generellt högre. Du behöver också sammanställa din totala kostnad som du haft inklusive nätavgifter för att se hur totalkostnaden skiljer sig och inte bara se kr/kwh från elhandlaren. |
Varför får jag fortfarande fakturor från min tidigare elnätsleverantör, kommer jag att betala dubbelt? |
Du kommer inte att betala dubbelt för detta. Vi arbetar med Göteborgs Energi för att detta ska retroaktivt justeras då deras elavtal inte avslutats ännu utan endast pausats. När de är avslutade kommer en slutfaktura som kontrolelras mot den du fått i uppskattad förbrukning mot din faktiska. |
Har jag samma elavtal för min lägenhet som för laddstolpen i garaget? |
Elavtalet är samma för föreningen även för laddstolpar. Men vi har i styrelsen beslutat att de som laddar också ska betala för investeringen av laddstolparna för att inte kostnaden för installationen ska drabba samtliga medlemmar. Därför betalar du som laddar 1kr/kwh extra för laddningen för att avbetala på installationen. |
Är priset per kW vi får betala nu det bästa möjliga för den här lösningen? |
Vi jämförde tillgängliga elpriser och valde det billigaste alternativet med grön el för vårt avtal. |
När kommer jag betala för min elförbrukning? |
Det kommer ligga en permanent eftersläpning i faktureringen från föreningen/SBC till dig som bostadsrättsinnehavare, vilket innebär att du betalar för elförbrukningen två månader i efterskott. |
Hur kommer IMD att möjliggöra för oss att installera solceller? |
När vi har ett och samma elavtal så blir det mer förmånligt för oss som förening att investera i solceller och energilagring. Utan att byta till IMD skulle detta inte vara möjligt. |
Vad har det kostat för föreningen att installera IMD? |
Cirka 600 000 kr |
Kommer detta att göra att vi kan sänka avgifterna? |
Genom att du har IMD så räknar vi med att de flesta medlemmar har fått sänkta utgifter per månad och därigenom gör det attraktivare att bo i föreningen. |
Hur fungerar det om jag flyttar? |
Vid flytt kommer din förbrukning att meddelas till SBC som kommer att debitera dig i efterhand. |
Jag vill inte köpa någon fossil el! |
Vi har tecknat ett elavtal med förnybar el |
Nyinflyttad?
Som nyinflyttad behöver du inte anmäla detta någonstans utan du kommer debiteras från och med tillträdesdatumet för den el du förbrukar. Om du inte fått inloggnings till webbportalen från tidigare ägare så hör av dig till info@brfnordostpassagen.se(Förvänta dig ett svar inom 2 till 5 dagar) så skickar vi detta till dig.
Ska du flytta?
Du behöver inte säga upp något abonnemang vid flytt, allt sker automagiskt. Dock kommer du efter flytt bli debiterade för elen eftersom debiteringen kommer med några månaders fördröjning.